Från bilfabrik till idéfabrik

Factory återfinns i J.V. Svensons gamla bilfabrik. Bilfabrikens historia är minst lika spännande som TV-dramerna om visioner, drömmar, uppgång och fall…

Fabrikör J.V. Svenson var ett barnhusbarn som utbildade sig till smed, tog värvning vid flottan och hann följa med på en jorden-runt-seglats innan den militära disciplinen blev för mycket för denne självständige herre. Med 300 kronor i sparkapital och ett handlån på lika mycket kunde han förvärva sin första verkstad.

Här föddes sedan Primusköket, det första fotogenköket med en fast brännare i stället för veke, som blev en världssuccé och gjorde det finansiellt möjligt för den forne smeden att förverkliga drömmen om en bilfabrik i Augustendal.

Så mycket bilar blev det tyvärr inte. Redan innan biltillverkningen kom igång föreslog hans nyanställde konstruktionschef att man i stället skulle satsa på fotogendrivna tändkulemotorer och så föddes Avance-motorn. De återfanns i lokomobiler, plogar, tröskverk, kvarnar och sågar över hela världen.

J.V. Svenson grubblade vidare över om han skulle göra bil- eller båtmotorer, och rådfrågade sin mycket förståndiga hustru som var fiskardotter. "Se det var så", sade Svenson, "att hon var skärgårdsflicka, och hon visste vad det ville säga att sitta och ro och kava i timtal". Sagt och gjort, båtmotorer fick det bli. Snart utvecklades starka råoljemotorer och därmed öppnade sig nya marknader för J.V. Svenson.

Han lyckades så bra att motorn fick stora guldmedaljen vid den första utställningen för båtmotorer som hölls i Sverige (på Marstrand). Strax därefter, 1904, fick fabriken leverera en stor motor på 200 hk till Flottans första ubåt Hajen. Snart satt Avance-motorer i båtar över hela världen. Enbart i Sverige utrustades snabbt tre tusen fartyg med hans motor. Dessutom såldes motorerna för stationärt bruk i Mellanöstern och man hade en betydande export av motorplogar, bl.a. till Vitryssland.

Framgångarna gjorde J.V. Svenson till Sveriges störste enskilde arbetsgivare, med en styrka på över 550 personer. Som den arbetargrabb J.V. Svenson var, tog han jämförelsevis stort ansvar för sina anställda. Förutom att han byggde en skola och en Konsumaffär, lät han hämta sina arbetare med båt. Avance I åkte från Slussen klockan 06.00 till Augustendal varje arbetsdag och efter fyra lämnades de av vid Rentmästartrappan. Alternativet var en lång promenad genom skogen.

Men tiderna skulle förändras. Handelsrestriktion, politik och världsdepression knäckte J.V. Svenson och 1922 tvingades han se bankerna ta över sitt verk.

Efter det användes den gamla bilfabriken verkligen som bilfabrik när Philipson Automobil AB tagit över, men någon egentlig tillverkning var det inte fråga om. Här slutmonterades istället bilar som kommit i paket från Europa och Amerika.

J.V. Svenson själv fick behålla villan han bodde i (Fabrikörsvillan) och blev aldrig knäckt av förlusten. Han levde efter ordspråket "endast den är olycklig som ej kan bära olyckan". Han fortsatte med sina uppfinningar men saknade kapital och då han blev av med bil och chaufför fick även han ta båten in till staden. Han var en ivrig sportsman och hade ett 50-tal priser från motorbåtstävlingar och kappseglingar. J.V. Svenson hedrades med Vasaorden 1914, dog 1932 och ligger begravd på Nacka Kyrkogård.